Tendens Toerisme en Recreatie draagt bij aan de ontwikkeling tot gastvrije en klantgerichte dienstverleners. Als dienstverlener gaat de student aan de slag in bedrijven die gericht zijn op toerisme, recreatie en vrije tijd. Door de samenwerking met de professionele praktijk wordt een realistisch beeld gegeven van de toekomstige werkomgeving. Met actuele en uitdagende opdrachten worden de juiste kennis, vaardigheden en gedrag geleerd.
Als frontofficemedewerker in de verblijfsrecreatie, het hotel, de reisbranche of het toeristisch informatiebedrijf informeer je de klant of gast over bezienswaardigheden en activiteiten in de regio en daarbuiten. In dit theorieboek staan Nederland, België en Duitsland centraal. Wat zijn de belangrijkste kenmerken en wat is de toeristische aantrekkingskracht van elke provincie/regio? Inclusief een overzicht van de belangrijkste attracties, musea, natuurgebieden en andere interessante activiteiten in de regio. Nederland wordt uitgebreid behandeld en over België en Duitsland vind je veel op de bijbehorende methodewebsite.
Bij dit theorieboek horen de frontoffice-werkboeken uit het basisdeel: Verblijfsrecreatie, Dagrecreatie, Hotel, Reisbranche en Toeristisch informatiebedrijf. In de Tendens Toerisme profieldeel-werkboeken - Promoten en verkopen - wordt verwezen naar dit theorieboek.