Tendens Toerisme en Recreatie draagt bij aan de ontwikkeling tot gastvrije en klantgerichte dienstverleners. Als dienstverlener gaat de student aan de slag in bedrijven die gericht zijn op toerisme, recreatie en vrije tijd. Door de samenwerking met de professionele praktijk wordt een realistisch beeld gegeven van de toekomstige werkomgeving. Met actuele en uitdagende opdrachten worden de juiste kennis, vaardigheden en gedrag geleerd.
In dit werkboek is de kerntaak Voert administratieve en financiële processen uit uitgewerkt voor het hotel. In een hotel worden de werkzaamheden vaak door de frontofficemedewerker uitgevoerd aan de frontofficebalie. De frontofficemedewerker heeft op dat moment geen direct contact met de gasten. Denk bij de werkzaamheden aan het werken met een reserveringssysteem, invoeren en controleren van gegevens en het printen van facturen. Of het bijhouden van voorraden voor de frontofficeshop en het verzamelen en verwerken van informatie om de gast goed te kunnen informeren.
In dit werkboek wordt verwezen naar theorieboeken uit het basisdeel: Backoffice in toerisme en recreatie en Communicatie in toerisme en recreatie | online & offline.